Stretko o Svätom týždni

V liturgii Veľkého týždňa sa stretáme s množstvom symbolov. Zámerom tohto stretka je priblížiť chlapcom význam niektorých z nich.

Svätý (Veľký) týždeň

  • Tajničku z prílohy možno vytlačiť alebo prepísať na formát A3. Skupina pracuje s Písmom, vyhľadávajú príslušné state, aby doplnili tajničku. State sú vyberané tak, aby si chlapci pripomenuli základné udalosti Veľkého týždňa. Výsledok tajničky naznačuje tému celého stretka.
  • Po vyriešení možno viesť stručný dialóg o Veľkom týždni (začiatok, koniec, čo doň patrí, čo slávime počas tohto týždňa...).

Symboly

  • V ďalšej časti sa budeme venovať niektorým symbolom, ktoré sa spájajú s Veľkým týždňom. 
  • V Prílohe 2 sú obrázky, treba ich postrihať na kartičky.
  • Úlohou je priradiť predmety z kartičiek k príslušným dňom (Príloha 3 – popisky vytlačiť a postrihať)  Veľkého týždňa.

Bahniatka – Palmová nedeľa

Oleje, umývanie nôh, zvony – Zelený štvrtok Pánovej večere

Poklona krížu, hrob – Veľký piatok utrpenia Pána

Svetlo, oheň, kadidlo, paškál, voda – Svätá sobota (Veľkonočná vigília)

Význam symbolov

Liturgia Veľkého týždňa je bohatá na symboliku. Väčšinou sú symboly dostatočne vysvetlené v komentároch Veľkonočného trojdnia. Stretko je príležitosťou pripomenúť si význam aspoň niektorých z nich (tie, s ktorými prídu najviac do kontaktu). Pri vysvetľovaní možno použiť obrázky z Prílohy 2, prípadne konkrétne Liturgické predmety. Možno tiež využiť metódu brainstorming – na plagát sa napíše téma, napr. „Bahniatka“ a účastníci zapisujú všetko, čo im v súvislosti s témou napadne. Z jednotlivých hesiel potom postupne skladáme významovú mozaiku.

Bahniatka

Palmová nedeľa, ktorou začína týždeň pred Veľkou nocou, pripomína deň palmových ratolestí, kedy ľudia nimi vítali Pána pri jeho vstupe do Jeruzalema. Podľa evanjeliových správ prestierali na cestu palmové ratolesti. U nás ich nahradili bahniatka, rozkvitnuté ratolesti vŕby alebo rakyty, ktoré tiež signalizujú prebúdzajúci sa život na prahu jari.

Oleje

Počas missa chrismatis na Zelený štvrtok dopoludnia diecézni biskupi požehnávajú Krizmu, Olej katechumenov a Olej na pomazanie chorých (infirmorum).

Krizma – zmes olivového oleja a balzamu. Používa sa pri vysluhovaní sviatosti krstu, birmovania a vysviacky biskupa a kňaza. Vôňa tohto oleja naznačuje dar Ducha Svätého daný novopokrstenému. Pomazanie objasňuje meno „kresťan“, ktoré znamená „pomazaný“ a je odvodené od mena samého Krista. Pri vysviacke biskupa a kňaza je znakom osobitného pomazania Duchom Svätým, ktorý ich službu robí plodnou.

Olej katechumenov – olivový olej, používa sa pri vysluhovaní sviatosti krstu. Pomazanie pred krstom olejom katechumenov znamená očistenie a posilnenie.

Olej na pomazanie chorých - používa sa pri vysluhovaní sviatosti pomazania chorých. Liečivá sila olivového oleja naznačuje uzdravujúce účinky tejto sviatosti. 

Umývanie nôh, voda

Voda je symbolom očistenia a nového života. Umytie nôh pri poslednej večeri bolo zo strany Ježiša gesto pokory a služby.

Voda má dôležité miesto v liturgii Veľkonočnej vigílie. Pripomína nám vodu a krv, ktoré vytryskli z Ježišovho prebodnutého boku, čo je prameň nášho krstu. Naznačuje očistenie od hriechov i nový život, ktorý človek v krste získava. 

Zvony

Kostolné zvony slúžili v minulosti pre obyvateľov ako signál. Na ich zvuk sa schádzali do chrámu, prípadne si pomocou nich odovzdávali informáciu o úmrtiach a iných udalostiach vo farnosti. Používajú sa tiež  pri liturgii (malé zvončeky). Ich úlohou je sústrediť pozornosť na dôležité okamihy (napríklad eucharistické požehnanie).

Od Zeleného štvrtka do Vigílie vzkriesenia zvony nepoužívame na znak stíšenia sa.

Poklona krížu

Symbol kríža nevznikol s kresťanstvom, je omnoho starší. Poznali ho už starí Egypťania, Číňania aj Kréťania a jeho význam bol v rôznych kultúrach a náboženstvách univerzálny - spojený s problémom orientácie v kozme, v priestore medzi nebom a zemou a v chápaní ako prepojenia božského (vertikálne rameno) a ľudského (horizontálne rameno) sveta, stal sa symbolom večnosti. Dnes je kríž najdôležitejším symbolom kresťanstva, pretože Kristus, Syn Boží bol odsúdený k smrti ukrižovaním. Tento trest patril k trestom výnimočne krutým a ponižujúcim, na kríži končili iba tí, ktorí si zaslúžili pohŕdanie. Kríž ma veľmi veľa podôb, v tvare písmena T, X (tzv. kríž sv. Ondreja) a rovnoramenný kríž grécky, klasický kresťanský kríž s ďalšou spodnou časťou označovaný ako latinský.

Poklonou krížu na Veľký piatok vzdávame úctu tomu, ktorý na ňom za nás položil svoj život. Na znak úcty si v tomto čase pred krížom kľakáme podobne ako pred Eucharistiou.

Svetlo, Paškál

Evanjelista Ján hovorí o Kristovi ako o svetle sveta. Staroveký človek si veľmi uvedomoval dôležitosť svetla pre svoj život. Nepoznal elektrinu, nemohol si kedykoľvek zasvietiť ako my dnes. Jeho deň teda začínal svitaním a končil zotmením. Zostať vonku mimo domu či mestských hradieb po západe slnka bolo nebezpečné a tak sa tma stala symbolom zla. Niektoré národy (napríklad Egypťania) považovali dokonca nebeské telesá za božstvá. 

Vo veľkonočnej liturgii sa používa svieca „Paškál“ - symbolizuje Zmŕtvychvstalého. Jej svetlo symbolizuje našu vieru v Krista, ktorý vstal zmŕtvych. Preto sa tá istá svieca používa aj pri krste.

Modlitba pri Pánovom hrobe

Miništrantom, ktorí plnia úlohu „stráže“ pri Pánovom hrobe, možno ponúknuť nasledovnú modlitbu. Možno ju vytlačiť, aby ju chlapci mali pri sebe (Príloha 4). 

Čítanie z Jánovho evanjelia (Jn 19, 25-30)

Pri Ježišovom kríži stála jeho Matka, sestra jeho matky, Mária Kleopasova, a Mária Magdaléna. Keď Ježiš uzrel matku a pri nej učeníka, ktorého miloval, povedal matke: „Žena, hľa, tvoj syn!“ Potom povedal učeníkovi: „Hľa, tvoja matka!“ A od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe. 

Potom Ježiš vo vedomí, že je už všetko dokonané, povedal, aby sa splnilo Písmo: „Žíznim.“ Bola tam nádoba plná octu. Nastokli teda na yzop špongiu naplnenú octom a podali mu ju k ústam. Keď Ježiš okúsil ocot, povedal: „Je dokonané.“ Naklonil hlavu a odovzdal ducha.

Zamyslenie

Kríž so zomierajúcim a štyria ľudia. A potom tí, čo prechádzajú okolo, krútia hlavami, trúsia posmešné poznámky, pohoršene ukazujú prstom... na Krista na kríži. Aj na tých štyroch pod ním. Nebolo ľahké stáť pod krížom.

A nie je to ľahké ani teraz. Musím počítať s posmeškami spolužiakov, čo sa tu zastavili, aby boli spokojní ich rodičia či starí rodičia. Cítim tie úškrny: „svätuškár!“ 

Je ťažké byť tu. Ani nie tak kvôli boľavým kolenám. Ale ja chcem tento čas stráviť s Tebou.

Modlitba

Nebeský Otec, tvoj Syn prišiel medzi nás, aby nás zachránil. Chválim ťa a ďakujem ti za tento dar skrze Krista v Duchu Svätom. Amen.