Stretko o liturgických predmetoch

Liturgické predmety sú vyňaté z bežného používania. Rovnako ako v prípade chrámu, aj tu platí, že veriaci chcú darovať pre potreby liturgie to najlepšie. A tak ich krása a umelecká hodnota je tiež, istým spôsobom, vonkajším prejavom viery.

V prvej časti pracujeme s biblickým textom   Dan 5, 1-30, ktorý hovorí o znesvätení nádob z Jeruzalemského chrámu babylonským kráľom Baltazárom. Pri interpretácii state treba zdôrazniť práve posvätnosť liturgických predmetov a ich vyňatie z bežného, mimoliturgického používania. V druhej časti môže animátor využiť prezentáciu Bohoslužobné predmety. K dispozícii sú opäť aj kvízy. Záverečná modlitba je spojená s aktivitou, v ktorej majú chlapci spoznávať a hodnotiť svoju vlastnú posvätnosť.

Mene, Tekel, Ufarsin

  • Stať o kráľovi Baltazárovi možno uviesť rozhovorom o tajomnom nápise. Chlapci dostanú k dispozícii obrázok „Mene-tekel“. Uvažujú, čo je tam asi napísané. Animátor vysvetlí:

Na obrázku je napísané: Mene, Tekel, Ufarsin – je to nápis v hebrejčine, jazyku Starého zákona a slová označujú mince, aké sa v staroveku používali v Babylonskej ríši:

Ale čo to má spoločné s nami? To sa dozvieme po prečítaní príbehu z Knihy proroka Daniela.

Čítanie z Božieho slova*

  • Animátor môže využiť gradáciu napätia v texte: ak je skupina väčšia, môže čítanie jednotlivých odsekov rozdeliť štyrom chlapcom.

Rozprávač 1: Kráľ Baltazár usporiadal hostinu pre svojich tisíc veľmožov a pri pití vína rozkázal priniesť zlaté a strieborné nádoby, ktoré jeho otec Nabuchodonozor dal odniesť z jeruzalemského chrámu, aby z nich pili kráľ, jeho veľmoži, jeho manželky i jeho vedľajšie ženy. I doniesli zlaté nádoby, ktoré odvliekli z jeruzalemského domu Božieho, a pili z nich kráľ, jeho veľmoži, jeho manželky i jeho vedľajšie ženy. Pili víno a oslavovali zlatých, strieborných, kovových, železných, drevených a kamenných bohov.

Rozprávač 2: V tú chvíľu sa zjavili prsty ľudskej ruky a písali oproti svietniku na vápno múru kráľovského paláca. A kráľ videl prsty ruky, ktorá písala. Vtom sa zmenila kráľova farba a jeho myšlienky ho podesili, bederné kĺby sa mu uvoľnili a kolená sa mu trepotali o seba. 

Rozprávač 1: Kráľ silno zakričal, aby priviedli veštcov, Chaldejcov a hádačov; a kráľ povedal mudrcom Babylonu:

Baltazár: „Ktokoľvek prečíta toto písmo a vyloží mi jeho význam, bude sa obliekať do purpuru, zlatú reťaz bude mať na hrdle a ako tretí bude vládnuť v mojom kráľovstve.“

Rozprávač 2: Vtedy prišli všetci kráľovi mudrci, no nevedeli písmo prečítať ani vyložiť jeho význam kráľovi. Nato priviedli Daniela pred kráľa a kráľ povedal Danielovi:

Baltazár: „Počul som o tebe, že je na tebe duch bohov a že sa ukázalo že dôvtipný, rozumný a veľmi múdry, že vieš vyložiť nejasné a rozuzľovať ťažkosti. Ak mi teda vieš prečítať toto písmo a podať jeho výklad do purpuru sa budeš obliekať, zlatú reťaz budeš mať na hrdle a ako tretí budeš vládnuť v kráľovstve.“

Rozprávač 1: Daniel odpovedal kráľovi:

Daniel: „Svoje dary si nechaj a svoje odmeny daj inému! Písmo však prečítam kráľovi a jeho význam mu vyložím.“ Baltazár vyvyšoval si sa nad Pána nebies. Doniesli pred teba nádoby jeho domu a ty, tvoji veľmoži, tvoje manželky a tvoje vedľajšie ženy pili ste z nich víno. Vychvaľoval si strieborných, zlatých, kovových, železných, drevených a kamenných bohov, ktorí nevidia, nepočujú a nechápu, ale Boha, v ktorého ruke je tvoj dych a všetky tvoje cesty, si neoslavoval. Preto on poslal tieto prsty a napísal toto písmo. Toto je teda písmo, ktoré je napísané:“

Rozprávač 1: Mene, Tekel, Ufarsin.

Daniel: A toto je význam slov:

Rozprávač 1: Mene!

Daniel: Boh spočítal tvoje kráľovstvo a urobil mu koniec.

Rozprávač 2: Tekel!

Daniel: Odvážili ťa na váhe a našli ťa priľahkým.

Rozprávač 1: Peres!

Daniel: Rozdelené je tvoje kráľovstvo a odovzdané Médom a Peržanom.

Rozprávač 2: Vtedy Baltazár rozkázal a Daniela obliekli do purpuru, na hrdlo mu dali zlatú reťaz a vyhlásili o ňom, že má ako tretí vládnuť v kráľovstve. V tú noc babylonského kráľa Baltazára zabili.

Posvätné nádoby

  • Po prečítaní textu animátor vedie s chlapcami dialóg, spoločne hľadajú odpoveď sa otázku, akého zločinu sa dopustil Baltazár. Na záver zhrnie:

Baltazárov otec Nabuchodonozor vyplienil Jeruzalemský chrám a priniesol z neho do Babylonu posvätné nádoby, ktoré boli určené pre chrámovú liturgiu. Baltazár ich znesvätil ešte viac, pretože ich používal pri svojej hostine, ako by to boli obyčajné nádoby.

Ak je niečo posvätné, zasvätené, znamená to, že to patrí Bohu. Liturgické nádoby a predmety, ktoré používame pri svätej omši, sú vyhradené pre Bohoslužbu, nepoužívame ich mimo nej. Boli vyrobené na to, aby sme nimi vzdali úctu a oslavu Pánovi. A pretože chceme dať Bohu vždy to najlepšie, sú liturgické predmety krásne, umelecky zdobené, vyrobené zo vzácnych materiálov.

Modlitba Kalich

  • Každý miništrant dostane jeden obrázok „Ministrant_logo“ a napíše doň svoje meno. Animátor pokračuje:

Každý z nás má pred sebou obrázok miništranta. Keď sa ale pozrieme pozornejšie, zbadáme, že nejde len o postavu. Na obrázku je kalich s hostiou. 

Každý z nás má niečo spoločné s omšovým kalichom – my všetci patríme Pánovi a vždy, keď ideme na sväté prijímanie, on je v nás.

Pane, tak, ako kalich, aj ja som nositeľom posvätného. Nosím v sebe  Teba. Chcem byť tou najkrajšou nádobou, v ktorej si prítomný.

* Por.: Dan 5, 1-30 – text je krátený a upravený.